GİRİŞİMCİLİK Girişimciliğe toplumda değer kazandıran en önemli özellik ekonomik değer yaratmasıdır.
Girişimcilik, yönetim ve Ar-Ge faaliyetleriyle birlikte fikri emeğin en önemli boyutunu oluşturur.
Cumhuriyet öncesi dönemde girişimcilik olgusunu etkileyen olaylardan biri Teşvik-i Sanayi Kanununun çıkarılmasıdır.
Çalışabilir nüfus açısından gençleşen ülkeler: Türkiye, Brezilya, Güney Kore, Mısır
Girişimcilik konusu sanayi toplumundan bilgi toplumuna geçerken daha büyük bir önem kazanmıştır. Girişimcilik ile para sahipliği kesinlikle birbirinden ayrılması gereken kavramlardır. Girişimci başkasının yada başkalarının parasını değerlendirebilen kişidir. Girişimci ekonomik değerlerin yaratılmasındaki en önemli üretim faktörüdür.
Feodal toplumdan bilgi toplumuna geçişte toplumun dinamiğini oluşturan itici güç girişimcidir.
Girişimci nitelikleri: Güçlü ikna yeteneği, Liderlik yeteneği, Yaratıcılık, Başkalarının kaderlerini yönetebileceğine dair güçlü bir inanç
Bireyin yetişkinlik döneminde girişimcilik düşünce ve amaçlarının gelişimine etki eden faktörlerden biri sosyal çevrenin ve iş çevresinin karşılıklı etkileşimidir.
Uzun süreli anlaşmaların yapılabildiği bir ortam olması piyasa koşulunda az girişimcilik nitelikleri gerektirir.
Yüksek girişimcilik nitelikleri gerektiren piyasa koşullarından biri karmaşık üretim sürecidir.
Bilgi toplumunun egemen olduğu ekonomik düzenin özellikleri: Din ve vicdan özgürlüğüne dayalı olması, girişim özgürlüğünün olması, demokrasinin hakim olması, fikir özgürlüğünün olması
Küreselleşmenin yaratmış olduğu sonuçlar: Talebin doğduğu yerde üretim olanaklarının ortaya çıkması Endüstri-devlet ilişkilerinin gündeme gelmesi Yenilik yaratma ve pazarlamanın rekabetin temel gücü haline gelmesi Tüketim kalıplarının değişmesi
Bir önceki dönemin piyasa fiyatı ve talebini dikkate alan üretim teorisi Cobweb ( Örümcek ağı) teorisidir.
Bir yöneticinin taşıması gereken özellikler: denetim kabiliyeti, çalışkanlık, iş bitirme azim ve heyecanı, organizasyon gücü
Girişimciliğin geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması amacıyla devlet tarafından alınabilecek önlemler: Eğitim harcamalarının GSMH içindeki payının artırılması Bilgi bankalarının oluşturulması Kredi alanında destek sağlanması Bürokratik engellerin azaltılması
Teknolojik gelişmenin yaratmış olduğu sonuçlar: Yatırım anlayışının değişmesi, Üretim sisteminin değişmesi, İletişim olanaklarının artması, Ürünlerin yaşam sürelerinin kısalması.
Türkiye’de girişimciliği olumsuz yönde etkileyen faktörler: Ekonomik ortamın belirsiz olması, Bilgiye ulaşmada güçlüklerle karşılaşılması, Teşvik tedbirlerinin yetersiz kalması, Girişimcilik olgusuna gereken önemin verilmemesi
Toplum mühendisliğinin görevleri: Toplumun gereksinimlerini karşılamak, İşgücü ve sermaye kaynaklarını doğru yönlendirmek, Toplumun olanaklarını doğru saptamak, Toplumun değişmesinin ve gelişmesinin hızını kesecek engelleri ortadan kaldırmak.
Cumhuriyet öncesi dönemde girişimcilik olgusunu engelleyen etmenler: İngilizlere tanınan imtiyazlar, Devletin teşvik veremez hale gelmesi, Tarıma dayalı bir toplum olması, Verilen teşviklerin etkisiz kalması
Cumhuriyet döneminin başlangıcında girişimcilik alanındaki gelişmeler Milliyetçilik akımının etkisi altında ortaya çıkmıştır.
Toplumun olanaklarını doğru saptayarak, gereksinimler ve olanaklar arasında denge kurma faaliyetine toplum mühendisliği denir.
Gümrük Birliği sürecinde girişimcilerin yapması gereken faaliyetler: Nitelikli işgücünden faydalanmak, Eğitim açısından insan faktörüne büyük önem vermek, Finansal yapılarını sağlamlaştırmak, Maliyetlerin düşürülmesine önem vermek.
Teşvik-i Sanayi Kanunu 1927 yılında uygulamaya konulmuştur.
Türkiye’de ulusal ekonominin kuruluş yıllarında girişimcilerin karşılaştığı engeller: Ranta dayalı para kazanma olanaklarının artması, Dış ticarete gereken önemin verilmemesi, Teşvik uygulamalarının koşullara uymayan bir yapıda olması, İhracatın artışında sürekliliğin sağlanamaması
Türk girişimciliğinin gelişmesinde kurucular olarak, önceki meslekleri itibariyle en önemli kaynak grubu devlet memurlarıdır.
I.İzmir İktisat Kongresinde alınan kararlar: Teşvik-i Sanayi Kanununun devamı niteliğindeki teşviklerin 25 yıl süreyle yürürlükte kalması Milli sanayiinin koruma altına alınması Ulusal ekonominin gelişiminin hızlandırılması Özel sektöre öncelik tanınması
1994 yılı verilerine göre eğitim harcamalarının GSMH içindeki payı yaklaşık olarak %3 'tür.
Türkiye'de girişimcilik olgusunun 1980 sonrası karşılaştığı engeller: İhracatın artışında sürekliliğin sağlanamaması Kronik enflasyon Kamunun mali piyasalarda ağırlığını koruması Ekonomik belirsizlik
Ürün seçimi kararında dikkate alınanlar: Devlet kuruluşlarının tavsiyesi, Piyasa analizi, Kişisel tecrübeler, Yakın çevrenin gözlenmesi
Ekonomik değerlerin yaratılmasındaki en önemli üretim faktörü Girişimcidir.
Bir örgütte herhangi bir işin ne zaman, nasıl ve kim tarafından yapılacağının belirlenmesi Planlama ile ifade edilir.
Çocukluk döneminde girişimcilik düşüncesinin gelişimini etkileyen aileye ilişkin etmenler: Ailenin sınıfı ve sınıf hareketliliği Ailenin eğitim düzeyi Ailenin mesleği Ailenin değerleri ve yaşam amaçları
Davranışları ve nitelikleri açısından girişimciyi diğer insanlardan ayıran özellikler: Yaratıcı olma, Sorumluluk üstlenme, Risk alabilme yeteneği, Çok yönlü olma
Bilgi toplumunun özellikleri: Yüksek düzeyde teknoloji kullanılması, Bilgisayar destekli üretime geçilmesi, Bilgisayar destekli tasarım yapılması, Ar-Ge faaliyetlerinin artması
Sanayi toplumundan bilgi toplumuna geçişin sonuçları: Küreselleşme sürecine geçilmesi, İletişim olanaklarının artması, Üretim sürecinin talep ettiği insan tipinin değişmesi, Üretim-istihdam ilişkisinin değişmesi
1995 OECD raporuna göre, kişi başına eğitim harcamalarının en düşük olduğu ülke Türkiye'dir.
Küçük ve orta boy işletmelere yönelik bilgi kaynağı sağlayan kuruluşlar: Milli Prodüktivite Merkezi, TOSYÖV, İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi, Devlet İstatistik Enstitüsü
Girişimcilik açısından 1923-1930 döneminin özellikleri: Ulusal girişimciler yaratma çabalarının başlaması Türkiye Sanayi ve Maadin Bankası'nın kurulması Ulusal ekonominin temellerinin atılması Teşvik-i Sanayi Kanunu çıkarılması
1970-1980 döneminde (ithal ikamesi dönemi) girişimcilik olgusunun karşılaştığı engellerden biri Petrol şoklarıdır.
Kadın girişimcilerin tanımları: Ev dışında bir mekanda, kendi adına işyeri olan kişiler İş ile ilgili olarak ilişkiye girilmesi gereken kişi, örgüt, kurum ve kuruluşlarla kendi adına ilişki kuran Kişiler İşinden elde ettiği kazancın kullanım ve yatırım alanları üzerinde söz sahibi olan kişiler Herhangi bir mal veya hizmetin üretilmesi ile ilgili faaliyetleri yürüten, bu mal veya hizmetin dağıtım, pazarlama ve satışını yapan kişiler
1990 yılı verilerine göre Türkiye'de kadınların işgücüne katılım oranı yüzde 33 'tür.
Kadınların işgücü piyasasına katılamamalarının nedenlerinden biri eleman seçiminde erkeklere öncelik verilmesidir.
Girişimci kadınlar arasında gerçekleştirilecek bir örgütlenmenin amaçları: Sorunları belirlemek, bunlara karşı çözüm önerileri geliştirmek, Kredi sağlama konusunda yardımcı olmak Kuruluş yeri seçiminde yardımcı olmak Uluslararası platformda girişimci Türk kadınını temsil etmek
Türk girişimcisinin genel profili: Bir girişimci olarak kendilerinde gördükleri eksiklikleri çocuklarında tamamlamak istemektedir. Ülkemizde işletme kuran kişiler genellikle ileri eğitim imkanlarından yararlanamamış kişilerdir. Girişimcilerimizin büyük bir kısmı esnaflardan oluşmaktadır. Girişimcilerimizin çok büyük bir kısmı henüz ilk kuşak sanayicileridir.
Girişimcilik ortamının oluşturulmasında girişimci tipini etkileyen etmenler: Yaşam felsefesi, Toplumun değer yargıları, Kültürel özellikleri, Dini inançları
Türk girişimcisinin genelde planlamayı sevmemesi Bağımsızlık tutkusundan kaynaklanmaktadır.
Kapasite büyüklüğünü belirleyen faktörler: Sermaye miktarı, Talep büyüklüğü, İşgücü eksikliği, Büyüme ihtiyacı
Girişimcilerin karşılaştığı finansman sorunları: Kredi sağlamada teminat sorunu Bankalarla olan ilişkilerin yetersizliği Finansal kararların alınmasındaki bilgi eksikliği Finansman sağlayacak örgütlenme eksikliği
Türkiye'de girişimcilerden en çok talep edilen teminat türü Gayrimenkul ipoteğidir.
Türkiye'de yer alan işletmelerin ürün seçimine etki eden en önemli faktör Çevrenin gözlemlenmesidir.
Büyüme sürecinde en önemli darboğaz Pazarlama'dır.
Türkiye'deki büyük işletmelerin ölçek büyüklükleri açısından payı yüzde 0,03 'tür.
Rekabet gücünün belirlenmesinde kullanılan ölçütler: Teknoloji kullanımı, Ekonomik güç, Finans kaynakları, Alt yapı olanakları
Kalite rekabetinde en önemli etmen Kullanılan girdi ve teknolojidir.
Girişimciliğin Türkiye'de üstlendiği roller: Teknolojik gelişmeleri takip etmek Özelleştirme faaliyetlerine hız kazandırmak Kamu hizmetlerinin kalitesinin artırılmasına yardımcı olmak Ülke kalkınmasına katkıda bulunmak
Tescil, patent ve kullanma haklarının araştırıldığı girişimcilik aşaması Hukuki açıdan değerlemedir.
Nakit akışlarının tahmininde göz önünde bulundurulması gereken konular: Ödenecek vergiler, Kredi geri ödemeleri, Müşterilere tanınan vade, Satıcılara tanınan vade
Yatırım yerinin tespitinde göz önünde bulundurulması gereken faktörler: Vergi kolaylıkları, Gelişme için yardım imkânları, Ulaşım zamanı, Diğer işletmelerde olan iş imkânları
Bir yatırıma başlanırken göz önünde bulundurulması gereken faktörler: Pazarın araştırılması, Teşvik imkânlarının araştırılması, Rakiplerin incelenmesi, Hedef kitlenin belirlenmesi
19.yüzyıl sonlarında elektrik enerjisi kullanımı ile gerçekleşen teknolojik devrim İkinci teknolojik devrimdir.
Örgüt içindeki birim ve personelin birbirleriyle uyumlu halde çalışmasını sağlamak olarak tanımlanan yönetici fonksiyonu Eşgüdüm (Koordinasyon) 'dür.
Girişimcinin özellikleri: Çok çalışma, Esneklik, Yaratıcılık, Güçlü ikna yeteneği
Yüksek girişimcilik gerektiren durumlar: Karmaşık üretim süreci, Çok sayıda rakip, Çeşitli arz, Yoğun teknolojik gelişme
Belli amaçlara ulaşmak ve doğaya egemen olmak için kullanılan araç olarak tanımlanan ve değişimi yaratan faktör Teknolojidir.
1987 yılında Türkiye'de yeşil mercimek üretiminde meydana gelen aşırıartışı açıklamada kullanılabilecek teori Cobweb (örümcek ağı) teorisidir.
Toplumun olanaklarını doğru saptayarak, gereksinimler ve olanaklar arasında uyumlu dengeler kurma işine Toplum mühendisliği denir.
Cumhuriyet öncesinde girişimcilik olgusunu engelleyen durumlar: İngilizlere geniş imtiyazlar tanınması Eşgüdüm eksikliği Ekonomi hukukunun bulunmayışı Toplum yapısının tarıma dayalı olması
1980 sonrası dışa açık büyümeyi etkileyen faktörler: 12 Eylül harekatı, Finansal hizmetlerin gelişmesi, Özelleştirme tartışmaları ve uygulamaları, 24 Ocak istikrar tedbirleri
1930-1950 Devletçilik devresinde karşılaşılan engeller: Girişimcilerin yetersiz olması, II. Dünya Savaşı, Sermayenin yetersiz olması, Nitelikli işgücünün olmaması
Kadınları girişimci olmak konusunda güdüleyen çekici faktörler: Mücadele ruhu, Konuya ilgi duyma, İstekli olma, Çalışkan olma
Girişimsel aktivitelerin incelenmesinde kullanılan ölçütler: Organizasyon becerisi, İleri görüşlü olma, Yenilikçi olma, Karını maksimize etme yetkisi.
Kadın girişimci kredisinden yararlanmak isteyenler için gerekli koşullar: Banka tarafından yapılacak risk analizinin olumlu sonuçlanması İşini evinin bir veya birkaç odasında gerçekleştiriyor ya da gerçekleştirecek olması Herhangi bir işte çalışmaması Evinin dışında faaliyette bulunacak olanların oda kayıt ve vergi levhasının bulunması
Kadın girişimcilerin karşılaştıkları güçlükler: Okul öncesi çocuklar için kreş ve benzeri yerlerin yetersiz olması, Genel ve mesleki eğitimin yetersiz olması, Örgütlenme güçlüklerinin olması, Sermaye sağlamanın güç olması
Tipik Türk girişimcisinin en dikkat çekici özelliği Gözükaralık'tır.
Türk girişimcisinin daha çok kendi imkanlarıyla hareket etmesinin nedeni Borçlanma korkusudur.
Türk girişimcilerinin ortak girişimde bulunma konusunda isteksizliklerinin nedeni Bağımsızlık tutkusudur.
Girişimcinin evrensel nitelikleri: Riske girebilme, Çalışkanlık, Hırs, Yeniliklere açık olma
1987 yılında yapılan anket çalışması sonuçlarına göre, işletme kurma fikrinin en önemli kaynağı Mesleği işveren olarak sürdürme arzusudur.
Kuruluş yeri seçiminde esas alınan ölçütler: Zengin ve ucuz hammadde kaynakları, Yığılma avantajları, İyi ve ucuz taşıma imkanları, İyi satış imkanları
Devletin piyasa analizi konusunda işletmelere sağlayabileceği destek: İç ve dış piyasalar konusunda bilgilendirme
Yeniliklerin piyasa değerini artırma yolları: Şikayetleri analiz etmek, Hedef müşteri grubunu iyi tanımak, Gizli ve açık istekler konusunda bilgi sahibi olmak, İşletmenin hitap ettiği müşterilerin sorunlarını bilmek
Ülkeleri "Tüccar toplumlar" ve "Kahraman (Asker)" toplumlar şeklinde sınıflandıran iktisat tarihçisi W.Sambart'tır.
Türkiye Cumhuriyetinin iktisadi bir devlet olma politikası1930'lu yıllara kadar sürdürülmüştür.
Rekabet gücünün artırılmasında dikkate alınması gereken rekabet unsurları: Zamanlama, Fiyat, Kalite, Esneklik
Belirli riskleri göze alarak iş hayatına atılmaya çalışan genç bir girişimcinin geçtiği aşamalar: Başarı için planlama, Yatırım hakkında bilgilenme, Hukuki açıdan değerlendirme, Yatırım hakkında düşünme
Şehir merkezlerinin yatırım yeri olarak seçilmesinin dezavantajları: Yüksek sabit giderler, Yüksek ücret, Ulaşım zamanı, Yüksek kira
Esnaf ve Sanatkarlar Kefalet Kooperatifleri ortaklarının işletmeleri için yeni makine, araç ve gereç alımları için kullandıkları kooperatif kredisi Tesis kredisidir.
Bankalar, girişimcilerin kredi taleplerini değerlendirirken incelenenler: Kapasite büyüklüğü, Nakit akış tahmini, Bilanço değerleri, İşletme sermayesi